Cyklista posilněný alkoholem nesmí do provozu

Cyklista, který si před nebo během jízdy na kole či koloběžce dá pivo, porušuje zákon. V Česku pro cyklisty platí nulová tolerance alkoholu. Zhruba u každého čtvrtého, který způsobí nehodu, je i přesto alkohol zjištěn. Policisté do konce letošního června takových případů evidují už 356. Dva lidé přišli o život, dalších dvanáct osob utrpělo při nehodě vážná poranění.
Cyklista posilněný alkoholem nesmí do provozu

Cyklista posilněný alkoholem nesmí do provozu

„Než si sedneme na kolo nebo koloběžku, musíme mít na paměti, že i na cyklistu se vztahují stejná pravidla silničního provozu jako na řidiče motorových vozidel. To mimo jiné znamená i to, že se ho týká zákaz požití alkoholu před nebo během jízdy,“ upozorňuje Jan Polák, ředitel Týmu silniční bezpečnosti.


Podle statistik patří k vůbec nejčastějším problémům u cyklistů právě alkohol. Pod jeho vlivem v loňském roce způsobili 752 z celkových 2268 nehod, což je téměř třicet procent (28,19 %), v 500 případech jim byla navíc naměřena vysoká hladina alkoholu v krvi, tedy více než 1,51 promile. Letošní čísla jsou zatím velmi podobná. Do června se jednalo o 356 (28,34 %) z celkových 1256 nehod zaviněných cyklisty.


Jízda na kole i s minimem alkoholu je přestupek nebo trestný čin. „Vedle toho, že cyklista představuje obrovské nebezpečí sám pro sebe, ohrožuje zdraví a život ostatních nevinných účastníků silničního provozu,“ varuje Polák. Ačkoliv mu odebrání řidičského průkazu nehrozí, riskuje nepříjemnou pokutu. V případě, že cyklista nadýchá do jednoho promile, může dostat pokutu do 20 tisíc korun. Pokud je hodnota promile vyšší, za své nezodpovědné chování zaplatí až 50 tisíc korun. Viník platí i další škody spojené se zdravotní péčí.


Vliv alkoholu je na každého jiný. Někomu stačí jedno malé pivo, jiný může vypít dvě velká, ale pro všechny je jízda pod vlivem nebezpečná. Při pádu nebo střetu není ničím chráněn. „Opilý cyklista může mít problém udržet rovnováhu, zbytečně riskuje, je hůře viditelný a většinou na hlavě nemá ochrannou přilbu,“ dodává Markéta Novotná z Týmu silniční bezpečnosti.


Hlavním cílem projektu Na kole jen s přilbou je přispět ke snížení nehodovosti a zejména závažných následků dopravních nehod cyklistů, zapříčiněných jejich nesprávným chováním a nepoužíváním bezpečnostních prvků při jízdě na kole, a to prostřednictvím komunikační kampaně zaměřené na informování a motivování cyklistů k dodržování příslušných bezpečnostních zásad při jízdě na kole ve městech, ale i při rekreaci. Projekt je spolufinancován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Mezi významné partnery patří Policie ČR, Horská služba ČR, Mojekolo.cz, Toyota a podnik Lesy České republiky, s. p.


Zpět