Projekt Na kole jen s přilbou letos rozšíří komunikační kampaň směrem k rodinám
Projekt Na kole jen s přilbou letos rozšíří komunikační kampaň směrem k rodinám
Za uplynulý rok se počet dopravních nehod s účastí cyklisty snížil o 163 případů. Celkem došlo v roce 2023 k 4170 dopravním nehodám, na kterých měli účast cyklisté. Při těchto nehodách zemřelo na silnicích celkem 39 osob, což je o 3 méně než v roce předchozím. Sami cyklisté zavinili 2 804 nehod, tj. o 1 % méně než v roce 2022. U nehod zaviněných cyklisty však eviduje policie nárůst v počtu usmrcených o 2 osoby. „Nehoda se může stát kdykoliv, kdekoliv a komukoliv, to znamená jak příležitostným jezdcům, tak i těm, kteří si myslí, že mají řídítka plně pod kontrolou,“ upozorňuje Jan Polák, ředitel Týmu silniční bezpečnosti a dodává: „Nejčastější příčinou nehod zaviněných cyklisty je nezvládnutí řízení, následuje situace, kdy se řidič plně nevěnuje řízení.“ Přispět ke snížení nehodovosti a zejména závažným následkům dopravních nehod cyklistů, zapříčiněných jejich nesprávným chováním a nepoužíváním bezpečnostních prvků chce i letos 14. ročník projektu Na kole jen s přilbou.
Jak upozorňuje plk. Michal Hodboď z ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR, 28 z 39 usmrcených cyklistů, tj. téměř 72 %, nemělo ochrannou přilbu. Mít za jízdy řádně nasazenou a připevněnou přilbu je v České republice povinné pro cyklisty, tedy i jezdce na koloběžce, do 18 let. Pro někoho doposud samozřejmostí, novinkou však od 1. ledna 2024 je povinnost použití přilby i u spolucestujícího cyklisty, tedy dítěte například v cyklosedačce. „Málokdy jsme v provozu narazili na dítě v cyklosedačce bez přilby. Ovšem běžně potkáváme dospělé cyklisty bez přilby, kteří dítě převáží. Legislativní povinnost nemají, ovšem zodpovědnost mají obrovskou. Nejen za sebe, ale i za děti. Banální překážka a následný pád může mít pro cyklistu bez přilby vážné nebo tragické následky,“ varuje Markéta Novotná, metodik dopravní výchovy Týmu silniční bezpečnosti.
Společně s Policií České republiky, Horskou službou a dalšími partnery připravil Tým silniční bezpečnosti pro letošní rok více než 80 společných akcí – cyklohlídek, na kterých budou informovat a motivovat cyklisty k dodržování bezpečnostních zásad při jízdě ve městech i při rekreaci. „V letošním roce bychom rádi důraz kladli na rodiny s dětmi. I proto se bude účastnit mnoha zajímavých rodinných akcí. Naším cílem, je přesvědčit k zodpovědnému používání přileb rodičů, ale také nejmenších dětí na odrážedlech a různých malých dopravních prostředcích,“ uvádí Polák.
Je potřeba stále komunikovat ty nejpalčivější problémy cyklistiky, které zapříčiňují dopravní nehody s účastí cyklistů, přestože se mohou zdát mezi veřejností samozřejmé a neproblémové. I to je důvod proč projekt Na kole jen s přilbou i letos rozšíří grafický vizuál. „Fotografie profilu hlavy muže s výraznou jizvou zůstává. Speciálně vytvořené vizuály z loňského ročníku, které zjednodušují sdělení, obohatíme dalšími informacemi,“ doplňuje Novotná. Letošní infografika cílí mimo jiné na rodiny s dětmi. Řešitelé projektu připravují pro tento ročník také novinku, která bude sloužit k opakování pravidel bezpečného pohybu mladých cyklistů v provozu. Formou hravých a zábavných úkolů bude materiál určen dětem ve věku 10-15 let.
„Nošení helmy může významně přispět k zabránění vzniku vážných zranění, zejména při přímých nárazech na hlavu, se kterými se bohužel při naší práci nejen u cyklistů setkáváme. Zároveň je nutné myslet na to, že cyklisté, ale i uživatelé dalších dopravních prostředků jako koloběžek, jsou především v provozu velmi zranitelní, a naprosto zásadní je proto prevence ve smyslu předvídatelného chování a předcházení rizikovým situacím,“ říká Petr Kolouch, ředitel Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy.
Trendy v cyklistice i v následcích sledují ve své praxi také policisté. „V roce 2023 jsme začali statisticky sledovat nehodovost elektrokol a elektrokoloběžek. Při nehodách zaviněných cyklisty jich celkem 10 % zavinili řidiči elektrokol, řidiči elektrokoloběžek se však na počtu nehod zaviněných koloběžkami podílejí více jak 86 %. Alarmující je počet nehod zaviněných řidiči koloběžek pod vlivem alkoholu, téměř každý třetí řidič koloběžky byl pod vlivem alkoholu.“ upozorňuje plk. Hodboď.
„Rozvoj elektrocyklistiky je jednoznačným trendem posledních let, kterému musíme věnovat pozornost. Proto jsme spojili pro letošní sezónu síly s BESIP a společností BOSCH. V rámci terénních aktivit budeme společně komunikovat úskalí používání elektrokol se zaměřením na zvyšování informovanosti uživatelů. Ti totiž často přeceňují své schopnosti, fyzické předpoklady nebo dokonce využívají prostředek v rozporu s platnou legislativou. Přitom následky nehod mohou být v těchto případech velmi vážné,“ informuje vedoucí odboru prevence Policejního prezidia ČR plk. Zuzana Pidrmanová. Možná více než u běžných jízdních kol navíc platí, že je zásadním prvkem ochrany a bezpečné jízdy odpovídající přilba. „Samozřejmě se proto budeme napříč všemi regiony podílet na 14. ročníku projektu Na kole jen s přilbou,“ doplňuje plk. Pidrmanová.
Mezi materiály, které s kampaní pomáhají, jsou například cyklomapy, kterých je celkem 12 druhů a mapují kromě horských oblastí cyklisty hojně navštěvované lokality. K dispozici jsou například v turistických informačních centrech a na rubu nabízí také praktické informace, třeba o správném nasazení cyklistické přilby. Nejsou to jediné materiály, které pomáhají třeba městské policii, městům nebo i firmám, které se do projektu Na kole jen s přilbou každoročně zapojují jako partneři. Novinkou tohoto ročníku bude materiál Mladý cyklista, který bude hravou formou opakovat základní znalosti pro bezpečný pohyb cyklistů v silničním provozu.
Projekt Na kole jen s přilbou je spolufinancován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Mezi významné partnery patří Policie ČR, Horská služba ČR, Skupina Sev.en Česká energie, Mojekolo.cz nebo společnost Rengl.