Jak bezpečně na kole, poradili českolipští strážníci
Jak bezpečně na kole, poradili českolipští strážníci
V úterý proběhla na cyklostezce Varhany společná preventivní akce Městské policie Česká Lípa a Týmu silniční bezpečnosti v rámci projektu Na kole jen s přilbou, které se zúčastnila také Policie ČR a Zdravotnická záchranná služba Libereckého kraje.
Jízda na kole má nesporně své kouzlo. Ovšem může mít i své stinné stránky. Ač se to leckdy nezdá, dá se na něm jezdit rychle, velmi rychle. Nejednou cyklisté úspěšně konkurují svým motorizovaným kolegům. Na rozdíl od nich však v případě kolize nemají možnost spolehnout se na žádný ochranný štít, který by mohl náraz ztlumit. Všechny negativní zkušenosti jsou tak často až nepříjemně bezprostřední.
V loňském roce zemřelo na českých silnicích 39 cyklistů, dalších 417 při nehodě utrpělo zranění těžké a 3 071 lehké. Vážné nehody se nevyhýbaly ani cyklistům v Libereckém kraji. V jejich důsledku zemřeli dva bicyklisté a dalších 19 bylo těžce zraněno. Letos během prvního pololetí statistiky nehod zaznamenaly jednoho usmrceného a 11 těžce zraněných cyklistů. Silnice jsou pro cyklisty nebezpečnější než pro automobilisty. Pravděpodobnost usmrcení bicyklisty při nehodě je zhruba 14x vyšší než u cestujícího v osobním vozidle a dokonce 112x vyšší než u pasažéra v autobusu. „Cyklisté by proto měli ve svém vlastním zájmu nejen důsledně dodržovat všechny zásady bezpečné jízdy na kole, ale také pamatovat na možné chyby ostatních účastníků silničního provozu. Defenzivní způsob jízdy se vyplatí,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Co poradit, aby byla jízda na kole bezpečná? Především je třeba se přesvědčit, že jízdní kolo je v řádném technickém stavu a splňuje požadavky na předepsanou povinnou výbavu. Na kolo je třeba usedat zásadně bez alkoholu a naopak s helmou. Navíc by cyklisté měli dbát na svou viditelnost. Ostatní mohou cyklisty snadno přehlédnout. Přitom jezdci na bicyklech nejsou v případě kolize prakticky vůbec chráněni. Je tedy především v jejich zájmu udělat vše pro to, aby byli ostatními zaregistrováni včas. Cyklisté by měli důsledně dbát na svou viditelnost i za dne. Lze proto doporučit používat oblečení a přilby ve výrazných barvách, přinejmenším alespoň pestře zbarvené doplňky. Vhodnou kombinací fluorescenčních a reflexních materiálů zajistí svou viditelnost pro ostatní za denního světla i za tmy. „Chování cyklistů by mělo být pro ostatní – především řidiče motorových vozidel – předvídatelné. Pokud cyklista udělá chybu, může ji řidič jiného vozidla ještě napravit. Nikoliv však v případě, že jeho chování je nečitelné,“ upozorňuje Roman Budský.
Akce Městské policie Česká Lípa, která proběhla v úterý ve spolupráci s Týmem silniční bezpečnosti, se zaměřila na všechny aspekty bezpečné jízdy na kole. „Strážníci společně s Týmem silniční bezpečnosti odpovídali na širokou škálu dotazů cyklistů týkajících se správného chování v silničním provozu. Došlo i na doporučení, jak správně pečovat o jízdní kolo a jak si vybrat správnou přilbu. Každý cyklista obdržel dárek v podobě reflexního doplňku,“ uzavírá Romana Žatecká, starostka České Lípy.